Rolf Dalby

Rolf Dalby

HSC Lilleøre

HSC Lilleøre

HSC Lilleøre er af typen High Speed Craft ! Dvs hun er en hurtig færge der sejler med passagerer samt cykler. Den er bygget på Incat værftet i Kina i 2020 og blev sejlet til Danmark ombord såkaldt Heavy lift skib der med sine egne kraner ombord kunne både laste og losse færgen. Jeg var bland den første besætning ombord da den blev leveret i Aarhus hvor vi lavede en masse øvelser ombord og gennemgik en lang række test før vi startede op i April 2021. Inden da var vi lige i simulator sejlads med hende for at prøve de ting vi ikke kunne i virkeligheden uden der var risiko for menneskeliv samt materiel.. Vi testede den langt over hvad vi ville opleve i virkeligheden. Nøjagtig som piloter skal vi også type rates for at måtte sejle denne type skib da der er en del særregler når der er tale om hurtig færger.. Vi kan laste cykler både i forenden samt agter. Vi sejler med en servicefart på 25 knob (ca 47 km/t) hvilket er pænt hurtigt på vandet ! Derfor er broen (Styrehuset) også indrettet som et cockpit på et fly hvor maskin chefen sidder i bagbord (Venstre) side og kan styre og holde øje med begge motorer - Midtskibs sidder ham der styrer færgen under sejlads! Vi skiftes til denne tjans mellem Kaptajn og overstyrmand - I styrbord side sidder så ham der ikke sejler og er ekstra øjne og udkig for sejladsen! I begge sider (Brovinger) kan vi styre færgen når vi skal til og fra kaj! Denne tjans skiftes vi også mellem os. Det er som regel den ene der ligger fra kaj og den anden der overtager sejladsen når vi er kommet i søen. Så tager man en dobbelt tur og skifte herefter.. . En overfarts tid fra Samsø til Aarhus tager ca 60 minutter.

HSC Lilleøre i servicefart (Cruise speed) i Aarhus bugten på vej mod Samsø. Den røde slange der er malet på skibssiden er midgårdsormen med reference til vikinge tidensom Østjylland er kendt for. 

Data.

Katamaran færge

IMO: 9895783 // Kaldesignal : OYMQ

Længde 36 m. Brede 10 m // BT 338 

296 passagerer samt 4 besætningsmedlemmer. Ialt 300

2 x MAN Turbo diesel på hver 2058 KW som til sammen yder knap 3000 hk.

Er du med på en tur så slå gerne et smut forbi styrhuset. Hvis døren er åben (Det er den for det meste under vores sejlads) er du velkommen til at kigge ind, så viser enten jeg eller en af mine kollegaer gerne hvad der foregår.  Ellers er der her lidt billeder fra færgen . 

Afgang Dokk1 AarhusAfgang Dokk1 Aarhus"Midgårdsormen"Levering i AarhusDen ene MAN Diesel i styrbord side.Nedgang til den ene ponton !Nede i pontonNede i pontonKommandobroenKommandobro midtskibsStyrbord brovingeCykeldæk agterNederste dæk med cafeØverste dæk med soldæk.Rampe til cykeldæk forCruise speedAnkomst AarhusAnkomst Aarhus

Rolf Dalby

Denmark

dalbyrolf@gmail.com

Følg også min YouTube kanal for Rolf Dalby HER

This site is powered by BRICKSITE